Co to jest event i jego rodzaje?
CMA PL Blog / Inspiracje / Co to jest event i jego rodzaje?
Określenie „event” zadomowiło się w naszym ojczystym języku i zdobywa coraz większą popularność nie tylko w branży marketingowej. Termin ten coraz częściej przenika do mowy potocznej. Jaka jest definicja eventu? Co zawiera w sobie event? Jakie rodzaje eventów wyróżniamy? Zapraszamy do lektury artykułu poświęconego eventom.
Co to są eventy?
Eventy to wydarzenia zaplanowane i zorganizowane pod kątem realizacji zamierzonego celu, zazwyczaj łączące elementy nauki, rekreacji i zabawy. Eventy mogą przybierać różne formy i mieć różne cele. Mogą integrować, motywować, propagować określone idee, edukować lub kształtować wizerunek marki. Na ostateczny kształt eventu składają się działania wielu podmiotów (grup osób): organizatorów (agencje eventowe), firm reprezentujących miejsca eventowe (sale koncertowe i konferencyjne, galerie sztuki, obiekty sportowe, lokale gastronomiczne, przestrzeń miejską itd.) oraz podwykonawców (ludzie tworzący dany event, to znaczy artyści, prelegenci, obsługa techniczna, pracownicy cateringu, firmy transportowe i wiele innych). Wydarzenie może być stacjonarne, hybrydowe lub w formie eventu online.
Co znaczy „event” po polsku?
Najprościej mówiąc: słowo „event” w języku angielskim znaczy tyle co „wydarzenie” lub „zdarzenie”. Wyraz „event” (wymawiany w Polsce jako „iwent”) można też przetłumaczyć na język polski po prostu jako „impreza”. Określenie event na tyle dobrze zadomowiło się w polszczyźnie, że można je odmieniać. Można powiedzieć: „co to znaczy event”, ale też „jakie jest znaczenie eventów” czy „jak organizować eventy”.
kit complet centrala pe lemne piastrine zanzare neonati amazon table cuisson neff vestito barbie bambina tampoes ouvidos ruido Portugal nike men%27s sandals with straps kit complet centrala pe lemne kit per arrampicata amazon calentador forcali 12 litros opiniones bagaglio a mano più capiente amazon lierac ultra body lift 10 amazon piumino corto north face donna bagaglio a mano più capiente amazon suunto mujer gps piese karcher
Popularne rodzaje eventów
Istnieje wiele różnych typów eventów. Możemy je podzielić na wiele kategorii, w zależności od przyjętego kryterium. Najczęściej wyróżnia się następujące rodzaje eventów:
- biznesowe/korporacyjne – wydarzenia wspierające cele biznesowe danej firmy czy organizacji, umożliwiające zacieśnienie relacji z klientami i pozwalające dotrzeć bezpośrednio do grupy docelowej,
rozrywkowe – przedstawienia, koncerty, festiwale, wystawy, wernisaże, spotkania z autorami, ceremonie wręczania nagród, występy kabaretowe i inne imprezy organizowane w celach rozrywkowych; ich najważniejszym celem jest zapewnienie relaksu oraz sprawienie przyjemności przybyłym widzom - kulturalne – wydarzenia świeckie lub religijne charakteryzujące się eleganckością i doniosłością, mogą być organizowane np. przez operę, filharmonię, teatr, ale także jako plenerowy występ orkiestry czy zespołu ludowego,
charytatywne i „społecznie zaangażowane” – tworzone przez organizacje charytatywne w celu wsparcia szczytnego celu lub pobudzenia opinii publicznej w słusznej sprawie - sportowe – imprezy opierające się na jakiejś dziedzinie sportowej, najczęściej odbywające się w obrębie stadionów miejskich, ale też na wyznaczonej trasie (np. maraton czy wyścig kolarski) czy w zamkniętej hali sportowej,
- obywatelskie/rządowe – eventy to też spotkania organizowane w ramach partii politycznych (np. spotkania z kandydatami na stanowiska polityczne), wspólnot czy instytucji rządowych lub samorządowych; takie eventy najczęściej mają miejsce w przestrzeni publicznej, dzięki czemu może w nich uczestniczyć większa ilość zainteresowanych osób
- targi/wystawy – wydarzenia gromadzące razem kupców i sprzedawców, organizowane zazwyczaj w dużych przestrzeniach i służące promocji konkretnej branży, np. targi ślubne czy targi nieruchomości,
marketingowe – ułatwiają kontakty sprzedawców i kupujących, są doskonałym sposobem na wypromowanie marek, produktów i usług
Eventy mogą odbywać się w obrębie każdej branży. Do organizacji każdego rodzaju eventu należy jednak podchodzić inaczej. Zaplanowanie, zorganizowanie i koordynowanie wydarzenia na każdym jego etapie to zadanie dla event managera. W pracy specjalisty od eventów ważne jest zarówno sformułowanie celów, jakie mają być osiągnięte przez organizowane wydarzenie, jak i określenie grupy docelowej danej imprezy. Odpowiedź na pytanie zawarte w tytule zależy od kwestii podstawowej, to znaczy, z jakim typem eventu mamy do czynienia.