Live streaming — co to i jak go przygotować?
CMA PL Blog / Pozostałe / Live streaming — co to i jak go przygotować?
Live streaming to realizacja transmisji na żywo z wydarzeń firmowych, szkoleniowych, muzycznych czy artystycznych. Chociaż znana już od dawna, to rozwinęła się szczególnie mocno w czasie pandemii, która z przyczyn oczywistych ograniczyła możliwość uczestnictwa (i organizowania) wydarzeń w formule tradycyjnej.
Rodzaje streamingu
Pojęcie streaming tłumaczone jest na język polski jako „strumieniowanie”, czyli przesyłanie informacji multimedialnej w formie strumienia danych, dzięki czemu są na bieżąco odtwarzane na komputerze czy też innym odbiorniku (np. smartfonie). Gdy transmisja danych zakończy się, są one usuwane z pamięci i dysku – co odróżnia tę formę od pobierania danego materiału na dysk w formie pliku audio czy video. Stąd właśnie pojęcie stream/ strumień – bo dane nie zostają na nośniku, tylko swobodnie przez niego przepływają.
Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje streamingu.
Streaming na żądanie (on demand) jest powszechnie znany z platform streamingowych typu Netflix czy HBO. W tym przypadku do klienta/odbiorcy dostarczane są takie pakiety danych, jakich „zażąda”, czyli wybierze np. dany podcast, film czy piosenkę.
Streaming live działa trochę inaczej – trafia jednocześnie i w tym samym czasie do wszystkich odbiorców transmisji.
Co to jest streaming live
Streaming live jest niczym innym, jak transmisją danego wydarzenia w czasie rzeczywistym. Co można streamować? W zasadzie wszystko… Wydarzenia sportowe, konferencje, koncerty, wykłady, telewizję internetową, programy rozrywkowe, przeróżne aktywności w mediach społecznościowych, szkolenia. Możliwości jest mnóstwo, od czysto rozrywkowych, po niosące ze sobą możliwość uczestnictwa w wydarzeniach ze świata nauki, sztuki czy wydarzeń firmowych.
Ta forma komunikacji wydarzeń czy materiałów na żywo jest teoretycznie jednostronna – transmisja nadawcy trafia bezpośrednio do odbiorców, którzy nie mogą w nią ingerować ani czynnie uczestniczyć. Jednak formuła nie musi być ściśle zamknięta – możliwe jest wprowadzenie komunikacji między odbiorcą a nadawcą. Może to być np. czat, na którym na bieżąco pojawiają się odpowiedzi na pytania/reakcje odbiorców albo forma panelu pytań i odpowiedzi już po głównej części wydarzenia.
Streaming na żywo może być organizowany w formule mieszanej, czyli wydarzenie jest dostępne dla gości zarówno w formule tradycyjnej, jak i stumieniowanej – czego przykładem są często konferencje czy koncerty. Może to być też jedyna forma organizacji wydarzenia, czyli transmisja odbywa się wyłącznie na żywo w internecie. W tym drugim przypadku nadawcy mogą być skupieni w jednym miejscu (np. transmisja z rozdania nagród) albo rozproszeni (np. video streaming konferencji, której prelegenci rozrzuceni są po całym świecie).
Streaming online live pozwala na udział w wydarzeniu osobom, które z jakichś powodów nie mogą uczestniczyć w nim osobiście – chociażby z powodu odległości. Jest też idealnym rozwiązaniem w sytuacjach, w których tradycyjnego wydarzenia nie da się zorganizować, czego nauczyła nas pandemia COVID-19.
Platformy do streamingu live
Wybór odpowiedniej platformy streamingowej jest jednym z kluczy do sprawnej organizacji wydarzeń on-line. Nie do każdego rodzaju wydarzenia będzie wskazane użycie tej samej platformy. Przykładowo Twitch upodobało sobie środowisko gamingowe, choć jest popularny także w innych kategoriach, częściowo ze względu na powiązanie z Amazon. Wśród influencerów popularne są YouTube/Facebook/Instagram Live.
Jednak do transmisji na żywo kongresów, konferencji czy targów używane są narzędzia profesjonalne, dużo bardziej rozbudowane, przystosowane do skali tych wydarzeń, jak bluplatform.io.
Jak przygotować live streaming
Do profesjonalnego streamingu live konieczne jest skorzystanie z usług agencji eventowej. Zaproponuje ona rozwiązania odpowiednie zarówno dla wydarzeń małych, wręcz kameralnych, jak i obejmujących swoim zasięgiem tysiące uczestników, różne strefy tematyczne, panele dyskusyjne. Po stronie agencji leży wtedy także organizacja techniczna wydarzenia, dopasowana do jego charakteru – czyli inna w przypadku konferencji, meczu, koncertu. To również możliwość dotarcia do większej liczy uczestników za pomocą systemu zaproszeń czy biletów. Live streaming dla firm, zwłaszcza przy dużych wydarzeniach online i hybrydowych, wymaga odpowiedniej oprawy i przygotowania, by skutecznie dotrzeć do odbiorców.
Streaming live w marketingu
Live streaming w internecie można z powodzeniem wykorzystać do działań marketingowych, budujących rozpoznawalność firmy, zwiększających zainteresowanie marką czy produktem.
Wykorzystywać w tym celu można np. prezentacje, w których czasie produkty/usługi firmy są omawiane, porównywane z innymi rozwiązaniami, a dzięki formule Q&A odbiorcy uzyskują odpowiedzi na swoje pytania i bardziej angażują się w udział w wydarzeniu.
Doskonałą – i często wykorzystywaną formą – promocji firmy są także webinaria produktowe, edukacyjne czy szkoleniowe. Live streaming z pokazów, targów czy konferencji również ma działanie marketingowe, budujące wizerunek uczestników jako autorytetów, podnoszące i utrwalające znajomość marki. I jednocześnie każdy z takich streamingów online może generować leady sprzedażowe.
Profesjonalnie przeprowadzony i poprowadzony live streaming może być szansą na przygotowanie wydarzenie angażującego, zapadającego w pamięć, niosącego ze sobą wartość dla uczestników i dla organizatorów.