Eventy ery post-covid. Jak wyglądają wydarzenia przed i po covidzie?
CMA PL Blog / Pozostałe / Eventy ery post-covid. Jak wyglądają wydarzenia przed i po covidzie?
Dla większości z nas okres rozprzestrzeniania się epidemii COVID-19 był czasem poszukiwania alternatywnych sposobów na życie. Nie da się ukryć, że trwająca od wielu miesięcy pandemia wywołana przez koronawirusa SARS-CoV-2 stała się przyczyną istotnych zmian w strukturach gospodarki, jak i strukturach społeczno-instytucjonalnych. Zmiany objęły m.in. branżę eventową, która szybko została zdominowana przez wirtualny świat. W związku z masowym odwołaniem imprez na całym świecie szczególnego znaczenia zaczęły nabierać wydarzenia on-line, czyli takie organizowane przy pomocy streamingu i platform internetowych.
Nowa rzeczywistość, nowa formuła wydarzeń on-line
Z powodu trwającej pandemii koncerty, spektakle, targi, konferencje, kongresy, szkolenia biznesowe i inne zaplanowane wydarzenia były lawinowo odwoływane lub przekładane na inny termin. Gdy już było wiadomo, że w ciągu najbliższych miesięcy żadne imprezy na żywo się nie odbędą, zaraz pojawiło się pytanie: „A może by tak przenieść się do Internetu?”. Choć z technologii wirtualnych spotkań korzystaliśmy już wcześniej, to właśnie kryzys związany z półtorarocznym okresem epidemii przyspieszył ich rozwój.
Nie ulega wątpliwości, że gdyby nie Internet dający możliwość spotkań on-line, wiele polskim firm po prostu nie przetrwałoby okresu lockdownów. Eventy online szturmem weszły do kanonu działań marketingowych. W pandemii jeszcze mocniej wzrosło zainteresowanie platformami streamingowymi, umożliwiającymi udział w wydarzeniach na żywo. Paradoksalnie, organizacja wydarzenia wirtualnego może okazać się nie tylko tańsza, lecz przede wszystkim efektywniejsza i prostsza. W ten sposób można zwrócić uwagę większej liczby osób z grupy docelowej, popularyzować imprezę i ograniczyć koszty. Ponadto mają one pozytywny wpływ na środowisko i pozwalają redukować emisję CO2 do atmosfery.
Wydarzenia stacjonarne i wirtualne – a może to i to?
Globalna pandemia COVID-19 pokazała, że czasami jedyną możliwością jest przeniesienie eventu do świata wirtualnego. Będą jednak również takie sytuacje, w których spotkanie osobiste będzie najskuteczniejszym środkiem angażowania odbiorców. W dobie kryzysu organizacja wydarzeń online rozwinęła się o nowe technologie. Szukając sposobów na połączenie doświadczeń osobistych i wirtualnych poznaliśmy eventy hybrydowe. To wydarzenia realizowane na żywo (wraz z publicznością), które zawierają elementy wydarzeń wirtualnych (transmisję live), dzięki czemu uczestnicy mogą w nich brać udział niezależnie od tego, gdzie się znajdują. Mogą to być targi, sesje szkoleniowe, seminaria, konferencje, warsztaty, wykłady, spotkania zespołowe, prezentacje produktów i wiele innych.
Firmy obsługujące eventy online i hybrydowe, np. CMA, zapewniają kompleksowe doradztwo oraz niezawodne wsparcie techniczne oparte na eksperckiej wiedzy specjalistów. Dysponują one bogatym zapleczem technologicznym (profesjonalne nagłośnienie, oświetlenie, kamery itd.) oraz innowacyjnym sprzętem multimedialnym. Wydarzenia w formie hybrydowej są obecnie istotną częścią nowej normy w branży MICE. Doświadczenie pokazuje, że taki typ spotkań może być bardzo efektywny. Ich podstawowym składnikiem jest bowiem zaangażowanie: uczestnicy mogą aktywnie brać udział w wydarzeniu, wymieniać się spostrzeżeniami i przekazywać informacje zwrotne w czasie rzeczywistym.
Wydarzenia stacjonarne – jaka jest ich przyszłość?
Nasza rzeczywistość w dobie pandemii została totalnie opanowana przez wirtualny świat. Przyzwyczailiśmy się już do tego, że pracujemy zdalnie i bierzemy udział w różnego rodzaju eventach on-line. Popularność wydarzeń wirtualnych stale rośnie, a eksperci są zdania, że na stałe zagoszczą one w planach firm na kolejne lata. Niemniej wszyscy pragniemy powrotu do normalności i możliwości uczestnictwa w prawdziwych, żywych spotkaniach.
Jak zatem będzie wyglądał świat eventów i imprez po wyjściu z pandemii? Covid sprawił, że dysponujemy nowymi narzędziami, których z powodzeniem możemy używać również stacjonarnie. Wkroczyliśmy w zupełnie nowy wymiar, gdzie w zależności od potrzeb możemy organizować wydarzenia klasyczne (stacjonarne), ale również online i hybrydowe. Czy wraz z końcem epidemii pożegnamy się z wirtualnymi eventami? Z pewnością nie. Na dzień dzisiejszy mamy jednak możliwość wyboru rozwiązania najlepiej odpowiadającego naszym potrzebom. Jedną z najważniejszych lekcji, jakie dał nam COVID, jest to, by być przygotowanym na każdą ewentualność.